Het mooie van stationwagens is de enorme breedte van de klasse. Dit is simpelweg een gevolg van het feit dat, welk type auto het publiek ook wil, er altijd een deel zal zijn dat het wil met extra praktische bruikbaarheid.
Aan de uiteinden van deze wereld liggen eigenaardigheden als de uitgestrekte Mini Traveller uit 1960 en de Ferrari GTC4 Lusso shooting brake met V12-motor , maar zelfs de meer alledaagse middenweg loopt over van afwisseling. Dat komt omdat, hoewel de volgende 10 auto’s een gemeenschappelijk nut hebben, ze deze op verschillende manieren leveren.
Kijk voorbij de grote laars en sommigen streven naar weelde. Anderen zetten elke truc in het boek in om het leven van hun baasjes gemakkelijker te maken. En een paar hebben stilletjes prioriteit gegeven aan dynamiek. Een handjevol, zouden we eraan kunnen toevoegen, slaagt erin om het allemaal te doen, zij het tegen een prijs. Dus wat zijn de beste opties als u een Autocar-lezer bent die maar één auto wil om alles te doen?
GRATIS EEN BOD ONTVANGEN?
✅Geen kosten
✅Auto hoeft niet gekeurd te zijn
✅Altijd het hoogste bod
Uw Email wordt NIET voor marketingdoeleinden gebruikt.
Beste stationwagens die te koop zijn in 2021
De Beste 10 stationwagens van 2021 zijn:
BMW 5 Serie Touring
BMW ‘s middelgrote stoere is onze geprefereerde middelgrote premium sedan en het is betwistbaar dat het opbollen van de achterste carrosserie zijn enorme allround aantrekkingskracht alleen maar vergroot. De eerste reden hiervoor is dat luchtvering standaard op de achteras gemonteerd is, en gecombineerd met de optionele adaptieve dempers zorgt dit voor een superieure rijkwaliteit.
De tweede reden is dat BMW’s sterke assortiment diesel- en benzinemotoren u in staat stelt om prioriteit te geven aan zuinigheid met vier cilinders of ervoor te zorgen dat vooruitgang altijd heerlijk moeiteloos verloopt met een zescilinder in lijn onder de motorkap. Dat de auto van de G30-generatie niet zo indringend is als zijn voorganger, doet er ook minder toe voor de Touring-versie, waarvan de laadruimte van 1700 liter met de achterbank neergeklapt precies in de mix zit.
Skoda Superb Estate
Lees onze volledige test op de weg van de Skoda Superb en u zult ontdekken dat dit een auto is “op weg om een van de allerbeste gezinsauto’s ter wereld te worden”. Het is ook niet moeilijk in te zien waarom. In de break-vorm heeft het gebeeldhouwde vlaggenschip van Skoda een enorme laadcapaciteit van 1950 liter met de achterbank neergeklapt – meer dan zelfs een Mercedes E-Klasse Estate.
Er is nu ook een benzine-elektrische versie – de Superb iV Estate – die de 1,4-liter TSI-motor koppelt aan een elektromotor. Als u de elektrische actieradius van ongeveer 25 mijl in uw routine kunt laten werken, is de brandstofbesparing (en belasting) gewoon een andere reden om de grote Skoda te overwegen.
Ondertussen is het vinden van opmerkelijke fouten in de ergonomie van de cabine, materiaalkwaliteit of rollende verfijning ook een dwaze taak als je bedenkt dat het bereik zoveel minder begint dan je betaalt voor de gebruikelijke premium kanshebbers.
Ford Focus Stationwagen
De goedkoopste auto presteert hier ver boven zijn gewicht, zowel qua aantrekkingskracht als qua gebruiksgemak, niet in de laatste plaats omdat zijn voetafdruk met een lengte van bijna 4,7 meter aanzienlijk groter is dan voorheen. Als gevolg hiervan neemt de bagageruimte toe van 375 liter in het luik tot 608, oplopend tot 1653 met de stoelen plat neergeklapt.
Voor langeafstandsvluchten met gezinsauto’s, zouden we onze Focus Estate voorzien van de adaptieve dempers van Ford, die helpen om een rijkwaliteit te masseren die anders afdaalt naar het rijk van grofheid. U zou echter ook de ST-versie kunnen overwegen, die zowel in diesel- als benzinevorm beschikbaar is en met maximaal 276 pk in de laatste.
Alpina B3 S BiTurbo Touring
Het meest overtuigende alledaagse voorstel op deze lijst is ongetwijfeld ook het duurste. Inderdaad, meer dan £ 60.000 betalen voor een 3-serie – vooral een zonder M-badge op de achterklep – lijkt misschien dwaas, maar Alpina ‘s behendige herafstemming van de ophanging en motor van het standaardmodel resulteert in een voortreffelijke mix van wegligging, prestaties en comfort. .
Het is om deze reden dat deze zelden geziene Q-auto’s tot de favorieten van onze testers behoren, en Alpina’s weelderige interieurs – die optioneel hetzelfde leer gebruiken als Rolls-Royce – zijn een andere reden om deze 190 mph familiewagens te overwegen.
Er is nog een ding om te overwegen: in 2020 zal Alpina de nieuwe B3 Touring van de G20-generatie introduceren , waarvan de hogere cijfers van 462 pk en 516 lb ervoor zorgen dat hij op de hielen zit van bonafide supercars. Als het het bestaande model kan verbeteren in termen van handling en rijden, zal het inderdaad iets heel speciaals zijn.
Mercedes E-Klasse Estate
Wordt de E-Klasse – ook verkrijgbaar in coupé- en sedan-carrosserievarianten – overtuigender dan dit? Wij denken van niet, want als het de rol van een grote Benz is om het hele gezin in benijdenswaardig comfort te vervoeren, is het landgoed waar u uw geld moet uitgeven. Op deze lijst kan alleen de spelonkachtige Skoda concurreren met het totale laadvermogen van de Mercedes.
De rijkwaliteit en de moeiteloze bediening zijn zo gecultiveerd dat het besturen van de E-Klasse Estate bijna net zo ontspannend is als zittend op de passagiersstoel. Degenen die entertainment willen wanneer de weg begint te kronkelen, zullen elders beter worden bediend.
Audi A6 Avant
Audi had zijn aanbod misschien gediversifieerd met supermini’s en een supercar met middenmotor, maar een middelgrote stationwagen met vierwielaandrijving, bij voorkeur aangedreven door een moeiteloos soepel draaiende V6-dieselmotor, illustreert waar het merk om draait.
En hoewel een BMW 5 Serie zijn bestuurder elke dag van de week beter zal belonen, in termen van mechanische verfijning, technologische verfijning en waargenomen cabinekwaliteit, pakt de Audi zijn landgenoot. Samen met de bagageruimte die overblijft, levert deze auto de authentieke Audi-ervaring. Zorg er wel voor dat u luchtvering kiest.
Volvo V90
Slechts vijf mijl in een V90 is voldoende om duidelijk te maken waar de prioriteiten van Volvo lagen bij het ontwerpen van deze auto. De hoge taille en het steil hellende dashboard vormen een cocon voor passagiers in een materieel rijke cabine, en de V90 voelt uiterst robuust en veilig aan, gezien de aangeboden luxe. De rijkwaliteit maakt die belofte van isolatie van de buitenwereld waar, en hoewel de ophanging bij lage snelheden een beetje broos kan aanvoelen, is het precies het beste als een autosnelwegcruiser.
Er zijn maar weinig auto’s die kolossale kilometers opslokken in zo’n stijl en comfort, maar de V90 loopt uiteindelijk achter op de leiders in zijn klasse vanwege zijn losse lichaamscontrole, een lichte onnauwkeurigheid in de bedieningselementen en relatief grove viercilindermotoren.
Peugeot 508 SW
Met zijn hogere daklijn overtreft de 508 Station Wagon onmiddellijk zijn saloonbroer, omdat de hoofdruimte achterin niet zo beperkt is. Toegegeven, deze stationwagen is niet zo ruim als sommige rivalen, of zo goed om te rijden, maar hij rijdt goed genoeg op snelheid, stuurt met aangename nauwkeurigheid en is misschien wel de mooiste stationwagen in elk segment.
Wie al een tijdje geen voet meer in een Peugeot heeft gezet, zal niet alleen aangenaam verrast zijn, niet alleen door de vorm en afwerking van het interieur, maar ook door de aanwezige verbeeldingskracht. Zuinige – hoewel niet bijzonder expressieve – motoren zijn een andere reden om op zijn minst uw aandacht te schenken aan de 508 SW.
Jaguar XF Sportbrake
Nieuwe WLTP-emissietests hebben Jaguar’s enige station van zijn V6-benzinemotoren beroofd, hoewel het nog steeds mogelijk is om de auto uit te rusten met een 296 pk sterke V6-diesel die opvallend beter gemanierd is dan de 2.0-liter diesels die worden aangeboden. Maar welke motor er ook in de neus van de Sportbrake zit, je krijgt misschien wel het best sturende chassis in deze klasse, en een die prachtig van richting verandert dankzij het gewicht en de respons van Jaguars kenmerkende stuurinrichting.
Het best presterende benzinemodel combineert dezelfde 296 pk sterke 2,0-liter benzinemotor van de F-Type met vierwielaandrijving en is een buitengewoon bekwame gezinsauto voor alle weersomstandigheden. Mechanische verfijning en een cabine die technologisch gezien afwijkt van het tempo van Duitse rivalen, verhinderen dat de knappe Jag hoger scoort.
Volkswagen Passat Variant
Er zijn twee manieren om het lange, gebeitelde voorstel te benaderen dat Volkswagen’s grootste – en recent bijgewerkte – stationwagen is. Ofwel is het een betaalbaar alternatief voor rivalen van BMW, Audi en Mercedes met een indrukwekkend kleine afweging in interieurafwerking en een uitstekende rit op de snelweg; of het is een dure oefening in badge-snobisme naast de nog ruimere Skoda Superb Estate.
Zeker, de bediening, hoewel veilig en voorspelbaar, is niets om in dynamische termen over naar huis te schrijven, dus de vraag is of je bereid bent om uit te wijken voor de visuele aanwezigheid en gepercipieerde kwaliteit van de Passat.
Auto verkopen
Je eigen auto verkopen en een nieuwe station kopen? Weet je al welke het gaat worden?